- Bristande personlig kontakt
- Långa handläggningstider
- Otydliga krav och förväntingar
- Begränsat stöd för individuella behov
- Digitalt utanförskap
- Matchning mellan kompetens och jobb
(många upplever att det blir hänvisade till att söka arbeten de inte har erfarenhet eller kompetens för) - Bristande stöd för långtidsarbetssökande
- Administrativa krav och kontroll
- Brist på kontinuitet
- Otillräcklig lokal arbetsmarknadskännedom
- Svårt att få tillgång till praktikplatser och/eller utbildningar
- Stigmat kring arbetslöshet
(en del arbetssökande upplever att man blir bemött med fördomar etc.) - Otillräckligt stöd för funktionsnedsatta
- Otillräckligt stöd för invandrare och nyanlända
- Otillräckligt psykiskt hälsostöd
- Fokus på kvantitet framför kvalitet
- Otillräckligt stöd vid karriärbyte
- Svårigheterna för unga att komma in på arbetsmarknaden
Dessa ytterligare utmaningar visar på komplexiteten i att tillhandahålla stöd för en mångfald av individer med olika behov och förutsättningar. Förbättringar kan kräva en mer individanpassad och flexibel approach från Arbetsförmedlingen.
Det finns dock många saker med Arbetsförmedlingen som fungerar mycket bra också och Arbetsförmedlingen har många bra insatser och verktyg som de arbetar med och för dig. I nästa inlägg tänkte jag att vi ska titta på vilka dessa är och vad människor anser fungerar bra med deras arbete.