Hur gör jag?
Direktkontakt tar man med företag via telefon, personligt besök, mail eller sociala medier. Direktkontakt med företag innebär att de får en röst eller ett ansikte på dig. Kanske viktigaste av allt, du visar att du är intresserad av företaget och inte endast sitter och väntar på att företaget ska annonsera ut lediga jobb. Du visar framfötterna och anmäler ditt intresse för kommande rekryteringar vilket företag ser positivt på.
I första direktkontakten bör du inte inleda inte samtalet med att fråga om det finns ett ledigt jobb. Ingen uppskattar folk som ”säljer” sig. Det man som jobbsökande istället ska göra är att visa intresse och uppskattning för företaget. Inled samtalet istället med att berätta varför du gillar företaget, vad som fick nyfiken på företaget eller något annat positivt ”hej jag läste i tidningen om ert nya samarbete, grattis”, t.ex.
Hur inleder jag med lite småprat då?
Efter en noggrann undersökning om företaget kommer du veta vad du ska säga. Googla företaget, läs eventuella nyhetsbrev, kolla deras närvaro på sociala medier, sök i databaser på webben efter eventuella nyhetsartiklar om företaget etc etc. Efter att du gjort detta kommer det vara mycket lättare att ta första kontakten eftersom du kan lyfta fram något som du fastnade för och som gav dig en bra känsla om företaget.
När du har tagit kontakt och förhoppningsvis fångat arbetsgivarens intresse är nästa steg att du måste kunna argumentera för din sak, varför ska de anställa dig och vad är det företaget får ut av att ha dig där. Arbetsgivare är intresserade av människor som kan skapa resultat för företaget och som har en klar idé kring varför de vill jobba på företaget. Fundera på detta innan du tar kontakt.
Exempel på hur framgångsrik direktkontakt kan låta
“Hej jag läste i tidningen att ni kommer att inleda ett projekt tillsammans med företag X. Projektet intresserar mig eftersom jag gjorde min LIA i ett liknande projekt i Afrika och jag tror att jag vet hur man bäst löser detta här… och nu undrar jag om projektet kommer att skapa någon anställning?”
”Efter att ha följt er ett tag så tror jag att jag förstår att ni har vissa problem med det här (ingen tillräcklig kompetens, brist på rutiner, ingen tillräckligt starkt IT support etc etc) och jag söker just den sortens jobb där jag kan lösa liknande problem. Jag har goda resultat sedan tidigare ha arbetet med just detta.”
Ingångar till företaget
Tänk på att det ofta kan vara en fördel att försöka skaffa sig andra ingångar in i företaget, t.ex. via platschef, teamleader, sekreterare, assistent, någon som jobbar i den roll du vill ha. I många fall kan dessa personer veta mer om vad som sker på företaget och vad som händer i de anställdas liv. Vem som eventuellt planerar på att klättra vidare, bli mammaledig, börja studera igen, kanske starta eget, gå tillbaka till en tidigare arbetsgivare, flytta utomlands, börja jobba i sin partners företag, lämna företaget av någon annan anledning etc.
Chefer sitter ofta i möten och planering och kanske inte alltid exakt har samma möjlighet att veta just allt. Fördelen är också att om du gjort ett gott intryck kan du sen i kontakt med arbetsgivaren/chefen nämna att du pratat med X på företaget. Förhoppningsvis skapar de förtroende hos arbetsgivaren och har du tur frågar arbetsgivaren personen du pratat med som lägger in ett gott ord för dig.
Kontakt via sociala medier
Via sociala medier är det enklare än någonsin att ta direktkontakt med arbetsgivare, företag och nyckelpersoner som intresserar dig. Sociala medier ökar transparensen mellan företag och jobbsökare på ett helt annat sätt idag som inte varit möjligt förr. Företag och rekryterare som finns på sociala medier är där för att de vill kommunicera. De vill kommunicera med kunder, medarbetare, leverantörer och andra intressenter till företaget, som t.ex. nya potentiella medarbetare. Här kan du som jobbsökande enkelt skapa kontakt, visa på intresse, kommentera, fråga etc etc.
Lycka till!
Tanja