Många brukar prata om att man måste sticka ut? Är nästan allt tillåtet i krig, kärlek och jobbsökande? Men hur enkelt är det egentligen att sticka ut och hur kan man tänka?
Naturligtvis är det upp till var och en vart man lägger ribban och vad som är ens personlighet. Är man en färgstark person kanske ett annat teckensnitt är bättre än för den som är mer klassisk av sig? Är man kreativ kanske man vågar att testa mer än att endast skicka ett CV? Man kanske till och med vågar att skicka en sko med en lapp: ”Jag ville bara få in en fot”. I skon ligger ett CV?
I krig, kärlek och jobbsökande är nästa allt tillåtet. Oftast handlar det om sekunder som man har på sig när arbetsgivaren läser ens ansökan.
Vem är du?
- En ansökan är en direktmarknadsföring. Då får man ta på sig marknadsföringsbrillorna.
- Följebrev? Efter intervjun skickar man ett följebrev om det känns rätt. Här bekräftar man varför man vill ha arbetet, att man förstått vad som förväntades och vad man har som ambition att leverera/ skapa.
- Visa att du vill ha jobbet, visa att du har rätt inställning. Om du vill ha arbetet, säg det på intervjun. Våga!
- Jobba med layouten i dina ansökningshandlingar. I Word har du egentligen en hel verktygslåda för att skapa och designa ditt unika CV. Använder man arbetsförmedlingens mall kanske man redan där lägger en ambitionsnivå?
- En kille som hette Kalle skickade vykort till de arbetsgivare som han ville arbeta för när han kom hem från en jordenrunt resa. Från varje land fick de alla ett eget vykort. ”Vem i helsike är den där Kalle?”. Ja, så gick snacket på kontoren.
- Skickar man ett rosa kuvert med hjärtan till ett kontor ja då kanske hela verksamheten stannar upp? Vem tusan har fått kärleksbrev? Sen visar det sig att vara ansökan! Eller att man i ämnesraden skriver: ”Tack för helgen”, då blir alla rekryterare jättenyfikna och funderar, vad är detta? (Inspiration från Christoffer Tjoffe Sjögren)
- Våga sticka ut, för sticker man ut lite får man fler sekunder på sig än andra som sökt tjänsten!
När de finns en tom stol på ett företag så ställer arbetsgivaren en fråga i annonsen: ”vi behöver detta, är det du?”. Nu måste du svara på det som efterfrågas. Försök att förstå vem arbetsgivaren är och försök sätta dig in i arbetsgivarens situation. Försök därefter bygga en kommunikation och information som fungerar för arbetsgivaren eller mottagaren av ansökan.
Lär man sig den här biten har man kommit långt i sitt jobbsökande med att författa ansökningshandlingar som mottagaren faktiskt känner är relevanta att läsa vidare. Om man ovanpå detta lyckas att sticka ut och väcka lite uppmärksamhet, då kanske man är duktig nog att faktiskt landa jobbet?
Det kanske räcker att i ämnesraden på e-mailen skriva: ”OBS! GLÖM EJ LÄSA DETTA!”
Lycka till!
Våga!
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!