Sökordstrenden
En annan trend är Sökordstrenden. Allt fler rekryteringar sker via olika databaser och linkedin idag där man istället för att söka en ledig tjänst blir kontaktad av en rekryterare som hittat dig på nätet. Det finns en föreställning om att det bara är högre befattningar, chefs- och specialistjänster som tillsätts den här vägen. Det är inte sant!
I allra högsta grad tillsätts butiksbiträden och receptionister via rekryteringsföretag och olika databaser. Det är därför mycket viktigt att du idag är sökbar. När en arbetsgivare söker efter personer med din kompetens måste ditt namn komma upp. Det är helt avgörande att du har rätt sökord i dina profiler på nätet. Hur vet man då vilka sökord man ska ha med?
Första steget är att du själv har analyserat vad du vill och vad du kan. Vet du det blir det lättare för dig att veta vilka ord du vill vara sökbar på.
Nästa steg blir att tänka som en arbetsgivare och fundera över ”Om jag vore arbetsgivare och sökte en person med min kompetens – vilka ord skulle jag söka på då?”
Ord som söks på är sällan adjektiv såsom ”Social” och ”Noggrann” eftersom de är för breda. Det man söker på är ofta befattningar, arbetsuppgifter, utbildningar, etc.
Exempel: Jag är arbetsgivare och söker efter en noggrann och erfaren kvalitetschef. Då söker jag på ord som ”Kvalitetschef”, ”kvalitet”, ”ISO 9000”, ”Kvalitetssystem”, osv.
Exempel 2: Jag är arbetsgivare och ska anställa en administrativ assistent som även ska sköta enklare ekonomi. Då söker jag på ord såsom ”Adminstratör”, ”Adminstrativ assistent”, ”Assistent”, ”Sekreterare”, ”bokföring”, ”fakturering”, osv.
Har du inte fått med dessa ord i ditt cv kommer rekryteraren inte att hitta dig och du blir inte heller aktuell för det lediga jobbet.
Tips: Ta fram en synonymordbok och se vilka andra ord som finns och som är relevanta.
Lycka till!
Tanja