Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/6/8/1/doldajobb.se/httpd.www/wp-content/themes/enfold2/framework/php/function-set-avia-frontend.php on line 570

Dagsschema för jobbsök som förenklar

 

08.00-09.00
Börja dagen med att arbeta på ditt nätverk t.ex, både i verkliga livet som på sociala medier. Påminn ditt nätverk om vem du är, vad du kan och vad du söker för jobb.  Kom även ihåg att underhålla ditt nätverkande eftersom detta är en ömsesidig process (man kan inte bara tro att man kan ta, utan man måste först ge!).

09.00- 10.00
Ta direktkontakt med intressanta företag och, medarbetare och arbetsgivare- (över telefon, besök, mail). Fråga hur det ser ut i företaget, vad som händer, kommande utveckling osv. Fråga även om företaget planerar att anställa snart. 

10.00–11.00
Arbeta på ditt CV/Personliga brev/maillayout (kom ihåg att mail layouten är det första man som arbetsgivare/rekryterare ofta  möter). Lägg ner tid på att det första intryck i kontakten med intressanta företag. Spara maillayouten (med teckensnitt, färg, teckenstorlek osv) i ett särskilt dokument som du sen enkelt kan ta fram och använda. Efter att arbetsgivaren har sett mailet är det nästa han ser ditt CV/Personliga brev. Se till att detta är både innehållsmässigt korrekt som layoutmässigt fint och inbjudande för ögat.

11.00–12.00
Arbeta med ditt Visual CV, blogg, hemsida, PPT, Linkedin-profil, videoansökan t.ex.…Om du inte har ett digitalt CV, lägg in något annat som passar dig. Tolka tidningar kanske?

12.00- 13.00
Lunch!

13.00–14.00
Arbeta med spontanansökningar till intressanta företag du vill jobba på. Kom ihåg att motivera varför du skulle göra ett bra jobb för företaget och varför du skulle passa för jobbet. Varför är du ens intresserad av att arbeta där? Varför är du intresserad av företaget?

14.00–15.00
Nu kan du ägna en timme till att leta efter intressanta företag på Internet, använd Företagsfakta eller Bolagsverkets hemsida t.ex. Eller varför inte ringa ditt lokala näringslivskontor och höra efter vad som är på gång i staden.  Anteckna informationen om dessa nya företag i en särskild mapp. Nästa dag när du arbetar på att ta direktkontakt eller skicka spontanansökningar till olika företag, ta fram denna information.

15.00–16.00
Surfa in på din Facebook eller Twitter igen och arbeta med ditt kontaktnät. Skriv någon smart statusuppdatering på loggen och återkoppla till förmiddagens arbete där inne. Surfa in på olika företag du har intresse av och ta kontakt med dem. Våga ta kontakt med dem.

 

Strukturen skapar resultat

Lägg upp ett liknande schema för var dag framöver, som du håller dig till. Schemat varier så klart efter de jobb du söker och var du väljer att lägga din energi. Vissa kanaler ”vägar till jobb” passar andra bättre osv. En del är t.ex. bra på att ta telefonkontakt med intressanta företag, andra är bättre på att tolka tidningar och sedan skicka en riktad spontanansökning till företaget, baserat på framkommen (tolkad) information. Andra är bättre på att använda sig av sitt nätverk i jakt på jobb/möjligheter och därmed få fram en massa bra som intressant information om öppna och lediga tjänster, som faktiskt kan passa en själv och leda till jobb.

Vi är helt enkelt olika, men det viktiga är att optimera ditt jobbsök (=använda olika kanaler/verktyg i den mån man känner att man kan). Detta kommer garanterat att gynna ditt jobbsök och skapa en större framgång i kontakten med olika företag efter jobb och lediga öppningar!

Lycka till!

Tanja