Vad menas egentligen med sociala medier?

Enligt wikipedia kan man definiera sociala medier såhär: aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Enligt samma källa kan det även definieras: sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.

 

Kännetecken

  • Användargenererat, alla kan producera, distribuera och konsumera media på ett helt annat sätt än förr.
  • Konversationer (dialoger)
  • Relationsbyggande
  • Man delar med sig och får del av andras information
  • Organisk tillväxt –

 

Kommunikation till många samtidigt

Att kommunicera till många människor samtidigt har alltid varit förknippat med makt och status. De med makt har haft inflytande och de med pengar har kunnat köpa media för att få det. Sociala medier har vänt upp och ner på denna ordning. Nu kan alla nå ut till miljontals människor med sina budskap. Dessutom har du möjlighet till direktkontakt med många av samhällets inflytelserika personer som tidigare var osynliga och svårnådda. Det finns sannolikt inget enskilt fenomen som bidragit lika starkt till att demokratisera information som denna utveckling.

 

Digitala mötesplatser

Se de sociala medierna som digitala mötesplatser. Dessa möjliggör nätverkande och kommunikation när du söker jobb. Tack vare dessa kan du framställa dig själv på ett mer personligt och unikt sätt än i ett traditionellt CV. På så sätt får företag en helt annan, och mer tydlig, bild av dig som arbetssökande. Detta ökar chansen för rätt rekrytering.

 

Kontakter och erfarenheter

Huvudsyftet med de sociala medierna är att knyta kontakter och utbyta erfarenheter mellan användarna. De möjliggör kunskapsspridning och snabb kommunikation mellan människor och företag, oavsett intressen och behov. Tack vare de sociala medierna kan människor och företag på ett enkelt sätt hitta varandra och därmed skapa nya kontaktvägar.

 

Internet offentliggör nätverken

De sociala medierna offentliggör nätverken och alla är inbjudna! De sociala medierna ger dig som arbetssökande möjlighet att skapa nätverk och kontakter på ett helt annat sätt än tidigare. Som arbetssökande med litet kontaktnät och få personliga kontakter betyder det att sociala medier är kraftfulla verktyg som öppnar nya möjligheter. Genom transparensen i sociala medier ökar dina chanser att få tillgång till den osynliga arbetsmarknaden.

 

Breda mötesplatser

För många är Linkedin, Facebook och Twitter kända mötesplatser. Dessa passar de flesta som ska nätverka och knyta kontakter med företag. Här har du som arbetssökande stor möjlighet att skapa stora nätverk och många kontakter.

 

Ämnesspecifika mötesplatser

Har du ett smalt yrkesområde finns det ytterligare kanaler att använda eller komplettera med. Diskussionsforum och mötesplatser med specifika ämnes- och intresseområden finns det gott om. Som arbetssökande kan du tydligt profilera dig själv i dessa forum och dessutom visa din kunskap mer konkret.

  • Bildbyråer. Är du till exempel fotograf eller formgivare kan du välja att visa och erbjuda dina bilder på olika bildbyråer.
  • Är du musiker eller arbetar med ljud kan du sprida din musik via till exempel Soundcloud.
  • Vill du nätverka strategiskt med andra inom ett visst intresseområde är Ning ett bra tips. Den webbtjänsten har specialiserat sig på att göra det enkelt för användare att skapa egna sociala nätverk.
  • Youtube används av både privatpersoner och företag för att sprida filmer. Företagen använder Youtube för marknadsföring av reklamfilmer. Är du intresserad av att arbeta med just detta är Youtube en bra kanal för att komma i direktkontakt med människor bakom olika reklamkampanjer.
  • Genom att följa och kommunicera med företag på deras företagsbloggar får du kontakt med människor och kan visa vem du är. Se det som ett komplement till ditt CV. Du kan också skriva en egen blogg inom ett visst område/ämne för att profilera dig och öka kännedomen kring ditt personliga varumärke.

 

Sociala medier vid rekrytering

Idag använder företag i allt större utsträckning sociala medier för att rekrytera, oavsett om man använder det som primär källa eller som del av rekryteringsprocessen. De vanligaste forumen idag för rekrytering via sociala medier är Linkedin, Facebook och Twitter, men utvecklingen går snabbt och denna utveckling får även en betydande påverkan för den som söker jobb.

Om du genom din profil på de olika sociala medierna har gjort klart för ditt nätverk och dina kontakter om vem du är, vad du kan och vad  du söker, blir det mycket enklare för ditt nätverk att veta vad de kan tipsa dig om. Det kan handla om att någon i ditt nätverk har hittat en spännande artikel i en tidning om att ett visst företag ska etablera sig på din ort. Det kan handla om att din vän/väninna snappade upp en intressant möjlighet via sina kontakter ute på sociala medier och enkelt länkar vidare den till dig. Sociala medier handlar om att sprida kunskap till varandra, dela möjligheter och tipsa varandra om saker som man annars inte skulle haft möjlighet att göra.

Lycka till!

Tanja