Ditt CV är ditt skyltfönster

Ditt CV är det första arbetsgivaren ser. Vill du att hen ska fortsätta läsa? Visa då att du tar detta på allvar, så blir du oftast tagen på allvar. Idag är det inga konstigheter om man vill sticka ut med sitt CV genom en snygg design som väcker dragningskraft. Tänk om du söker på ett typiskt industri- eller lagerjobb på platsbanken som generellt har cirka 200- 300 ansökningar där merparten är rätt lika, både till design som innehållsbeskrivningar?

Hur skulle du som arbetsgivare tänka då om du såg en ansökan mitt bland alla dessa som fullkomligt tog dig med storm? Som väckte attraktionskraft och skapade en WOW– känsla hos dig som gjorde att du ville läsa mera?

Vilken stil är du?

Använd inte bara ”Arial” eller ”Times” om det inte är du. Den som använder dessa ”standardtypsnitt” ska inte bli förvånad över att texten sänder en signal om att ”personen är vanlig”, eftersom ett typsnitt sänder olika signaler, vare sig man vill eller inte.

Gillar du kryddstark mat och färgstarka kläder kanske du ska pröva ett typsnitt som är lite ”djärvare”? Gillar du fisk, vitt vin och klassiska kläder kan du pröva ett mer klassiskt och elegant typsnitt. Pröva dig fram, i Word har du massor med typsnitt du kan använda dig av, titta vad som finns och våga använda något som är du.

Hur vill du ha ditt CV?

Vilka färger tycker du om? Hur ser branschen generellt ut som du söker dig till? Vilka färger skulle du sätta på din bransch om du kunde? Vilka färger skulle du sätta på de arbeten som du söker om du kunde? Tänk ett varv och våga färg.

 

Beställ CV

Vill du ha hjälp med att ta ditt CV till nästa nivå maila mig på tanja@doldajobb.se

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *