Närmare 50 % av alla rekryterare använder sociala medier
Det blir allt tydligare att information om kandidater, hämtad från sociala medier, utgör ett viktigt komplement för rekryterarna. I samtliga undersökningar sedan 2008 har antalet rekryterare som använder sociala medier ökat. 45 procent av rekryterarna kontrollerar kandidater via Facebook varav 11 procent gör det regelbundet. Det är en tydlig fortsatt ökning jämfört med siffrorna från 2012 (40 procent totalt respektive 8 procent).
Vad rekryterare måste tänka på:
|
Vad är vanligast idag?
Vad tittar rekryterare efter på sociala medier?
|
Vad ska jobbsökare framhäva på sociala medier?
|
Synliggör framgångshistorier!
|
Kan vi se en ny trend att det ”Digitala ansiktet” ökar?
Eftersom en stor del av rekryteringen idag sker Online och de allra flesta företag idag finns inom tjänstesektorn kommer detta förmodligen innebära att vikten och betydelsen av att framgångsrikt kunna profilera och kommunicera det personliga varumärket kommer öka. Eftersom personalen som allra oftast är den mest viktigaste resursen och tillgången i ett tjänsteföretag!
Ser fram emot en spännande framtid kring detta!
Lycka till!