Framgångsrikt jobbsök

Min metod uppmärksammades av Reinfeldt tack vare den sjunkande ungdomsarbetslösheten i Landskrona där jag har utbildat i denna metod. Här är en kortfattad version.

1. Företagsregister för att ta fram företagen

Använd ett sådant. Det finns många olika på nätet med olika funktioner och filtreringsmöjligheter. Välj ett eller två som du känner dig bekväm med och som ger dig bra träffar på företag inom de branscher du vill verka. Googla fram olika. Sök på ort och/eller bransch tex som intresserar dig. Gratisversionerna fungerar strålande!

2. Relaterade nyckelord

Glöm inte att det ofta finns relaterade nyckelord till en bransch och ett yrke. Tex är ”Dryckesvaruindustrier” ett nyckelord till ”Bryggerier, Vin- & Spritproducent”. Bolla gärna bransch-nyckelord med någon: coach, vän, tidigare kollega, fråga i grupper på Linkedin eller Facebook?Synonymer i Word?

3. Framgångsrik Research

Gör research om alla företag som du får fram på dina sökningar efter dina kriterier.

  1. Läs på om företaget på deras hemsida
  2. Googla på företaget
  3. Läs eventuella nyhetsbrev (3 sista tex)
  4. Har företaget närvaro på sociala media? Facebook, Twitter, blogg, Linkedin?
  5. Arbetsgivarens Linkedin profil?

Vill man fördjupa sin research om företaget finns det oftast möjlighet till denna information i företagsregistret. Genom att tolka nyckeltal kan man få reda på hur det generellt går för företaget. Man kan också se vilka som sitter i styrelsen. Eventuellt kan man ha ingångar eller hitta annan information av intresse.

Börja göra research över de första ca 5- 10 företagen. Börja med företaget högst upp listan och arbeta dig neråt. Skaffa dig en grön markeringspenna och en röd.

4. Fånga känslan och skriv ner den

Vad säger dig första känslan av företaget? Vad gör dig nyfiken? Kan de behöva rekrytera? Kan de finnas behov av dig där och isåfall vilket? Vad är det du kommer göra bra för företaget? Varför skulle du trivas?

Vilka krav kan de tänkas ställas på dig? Hur kan arbetsbeskrivningen se ut? Några fastställda mål? Förväntas du uppnå några resultat, vilka isåfall? Är det något som kan innebära problem för dig i jobbet och isåfall vad (hur kan du övervinna de?).

Hur har företagets utveckling sett ut de senaste åren och hur ser företagets kommande utvecklingsplaner ut? Hur vill du att dina utvecklingsplaner ska se ut i företaget och vilka möjligheter erbjuder företaget om man gör ett bra jobb?

Försök fånga och paketera känslan på papper. Skaffa gärna ett kollegieblock. Anteckna känslor, tankar, reflektioner och frågor som kommer upp under din research. Anteckna positiva saker du fastnar för om företaget och saker som gör dig nyfiken och intresserad.

5. Slutsats

De företag som nu fångat ditt intresse efter researchen markerar man med den gröna markeringspennan på listan. De företag som inte lyckades fånga ditt intresse av olika anledningar, stryk de med den röda pennan.

 

6. Kontakta GRÖNA vinnande företag

  • Lämna CV personligen (i den mån det är möjligt!)

Bestämmer du dig för att personligen besöka företagen och lämna ansökningarna börjar du med att printa ut en karta Eniro, kartor.eniro.se. Markera vart de GRÖNA företagen finns på kartan. Efter att du gjort det kan du enkelt se hur du bäst och strategiskt besöker dem. Vissa företag är såklart svårare att besöka personligen. I de fall kan man ringa företaget och be om att bara få komma max 5 min för att personligen få lämna ansökan, skaka hand och visa upp ett ansikte. Säg att det är viktigt för dig och att du inte alls har som avsikt att stanna och besvära dem. Väl framme presentera dig kort, lämna ansökan och tala gärna om snabbt för företaget att de är med på din lista över vinnande företag du vill jobba på efter din research (inbjud gärna dem till att läsa vidare i ansökan om varför du tycker om företaget, varför du vill jobba där och hur du ska göra ett bra arbete).

I de fall arbetsgivare/ chef inte finns på plats (eller svåra att nå) lämnar man den till en sekreterare, assistent, receptionist, platschef, avdelningschef eller personalchef. Alltid finns det någon som kan ta emot den. Lämna gärna två exemplar så att den personen du lämnar den till kan behålla den och ge en till chefen. Du lämnar inte bara ett bra intryck utan ofta är det så att när väl arbetsgivaren bestämmer sig för att rekrytera frågar han i många fall sin personal om råd. Då lönar det sig att ha en god kontakt med människor på företaget. Avsluta med att snabbt fråga om eventuella rekryteringar. Säg att du är intresserad av att veta detta för att du ska kunna ha koll. Ta gärna med kollegieblocket och anteckna eventuella viktiga saker/datum.

Tacka för dig och för att de tog sig 5 minuter och passa på att innna du går, göra klart för dem du pratar med att du kommer att hålla kontakten och höra av dig. Detta kan du göra genom att tex maila 1 gång varje månad: ”Hej, hoppas allt går fantastiskt! Påminner bara er om att jag fortfarande är riktigt intresserad av att jobba för er! Återkom gärna om rekryteringarna kommer tidigare än tänkt. Bifogar min ansökan igen bara för att och hör definitivt av mig igen!”

  • Skicka en riktad ansökan 

Använd kunskapen från din research:

  1. Presentera känslan om företaget för arbetsgivaren i ansökan
  2. Berätta varför du vill jobba där, vad är det som lockar och gör dig nyfiken
  3. Berätta vad du ska göra, uträtta, uppnå, lyckas med i jobbet

Det personliga brevet ska få arbetsgivaren att känna att den han anställer kommer att skapa resultat för företaget genom sin roll. Därför är det viktigt att man har en tydlig bild över den tjänst man söker till när man skriver ansökan. Vilka är de viktigaste arbetsuppgifterna i tjänsten? Finns det fastställda mål?  Förväntas man uppnå resultat, vilka isåfall och när? Om man vet detta är det enklare att skriva en ansökan och berätta för företaget hur man ska lyckas!

Vanligt floskler som: ”3 bollar i luften, social, lyhörd” går inte hem. Försök kommunicera framgångshistorier och hänvisa till arbetsprover. Våga lek med färg och design. Ha en professionell bild som matchar de jobb du söker. Motivera varför du vill jobba där och pusha på varför du skulle passa och uppmuntra till kontakt. Försök att skapa en känsla hos arbetsgivaren om dig. Om du tex skickar din ansökan till ett H&M kanske du kan ha ett rött kuvert? Rekommenderas är att både maila ansökan samt skicka en på posten.

CV ska återspegla det nödvändigaste och mest relevanta för det jobb man söker. Ta med max 3 senaste relevanta jobb och utbildningar som avser de jobb man söker. Våga leka med teckensnitt, layout och färg. Håll det kort, 1 sida ska räcka. Be någon annan se över ansökan. Har du en aktiv Linkedin-profil, jobbsök-blogg, Online CV etc för jobbsök, hänvisa till det i ansökan också. Infoga även en länk i email- signaturen.

  • Direktkontakt över telefon

Presentera dig och försök inleda samtalet med något du från din research. Varför inte presentera dig och inled samtalet kort och uppriktigt genom att tala om för arbetsgivaren/personalchefen vad du gillar med företaget (efter din research borde du ha kommit fram till flera bra saker om företaget).

Berätta sedan att du har läst på mycket om företaget och kommit fram till att du tycker att det verkar vara en bra arbetsplats (nämn gärna ett exempel). Berätta snabbt vad du vill göra på företaget, vilket jobb du söker. Fråga arbetsgivaren hur det ser ut med kommande rekryteringar. Om det är aktuellt och i såfall när i tiden. Säg att du är uppriktigt intresserad av att veta detta så att du kan ha koll och återkomma när de börjar närma sig. Anteckna detta bland dina papper i din undersökning. En ide är att skaffa en liten adressbok. Där kan du anteckna senaste kontakterna med företaget och nyckelord i kontakt med företaget. Skaffa också en almanacka för att skriva in eventuella kommande rekryteringar.

7. Levande dialog

Ha en bollande dialog med företagen i din research. Ta reda på om de kommer att behöva rekrytera och när isåfall, hur långt fram i tiden, 1 månad eller 6 tex? Kommer man behöva människor med din kompetens då? Försök att ha denna dialog levande med ca 20- 30 företag samtidigt. Kartlägg gärna vilka nyckelpersoner det kan tänkas finnas på företagen och som det kanske skulle löna sig för dig att ta kontakt med, och presentera dig och dina avsikter. Du kan komma över ny kunskap, skapa ingångar eller kanske bli rekommenderad av en nyckelperson.

Visa företaget och de personer du väjer att skapa en levande dialog till på återkommande intresse, tex genom korta mail:

”Hej, jag ville bara påminna er om att jag fortfarande är mycket intresserad av att jobba för er. Jag hör av mig igen! Fortsatt fantastisk dag!”

= Det är detta moment som slutligen kommer att landa dig jobbet. 

8. Strukturerad process

Sök återkommande efter nya företag så som ovan beskrivits. Ta kontakt och ha en levande och fortlöpande dialog med företagen. Ha koll på vad de säger och när de behöver rekrytera. Skriv in datum i almanackan och förberedd i god tid genom att skicka in ansökan och kort intressemail igen.

Fundera på om det finns något du kan göra för att öka dina chanser till att få jobbet/jobben när det väl ska rekryteras. Fråga företagen om du är osäker. Be dem att titta igenom din ansökan redan första gången du skickar den (fast de inte ska rekrytera just då). Be dem att du vill ha feedback ändå eftersom du vill veta om det finns saker du kan göra bättre och öka dina chanser. Kanske kan vara en viss egenskap krävs eller ett dataprogram. Då kan du kanske styra upp detta.

Använd anteckningar efter din research, nyckelord i din adressbok och datum i din almanacka och ha koll på din jobbsök process och dina företag.

9. Jobbet är ditt

Gör du detta ordentligt, strukturerat och med inlevelse och en genuint äkta önskan att jobba på företaget kommer arbetsgivaren eller rekryteraren slutligen att lyfta på luren och ringa dig, du kommer att fastna som ett positivt spännande minne i dess huvud och när dagen kommer då de behöver folk, har du redan gjort dig påmind flera gånger. Detta sätt att arbeta på gör det enkelt för dem att välja dig.

 

Lycka till! 

 

reinfeldt

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *