”Bör jag höra av mig innan jag söker tjänsten?”

 

Mitt generella svar: ”NEJ”

Har du inga KONKRETA frågor som du behöver veta så är bara samtalet ”onödigt” och ger inget för någon part, så vida du bara på 3- 5 sekunder vill ge AG en röst för dig som visar på ditt brinnande intresse, men avsluta snabbt och ta inte upp tid i onödan.

 

Det du däremot kan göra är:

1. Maila personen/personerna i annonsen att du verkligen finner jobbet intressant och att du genast kommer att börja författa en gedigen ansökan utefter den passion du känner för företaget/ tjänsten.

2. Maila ansökan.

3. Återkoppla efter 2- 3 dagar och berätta att du nu har skrivit en välformulerad ansökan och hoppas på att ses över en intervju, påpeka ditt stora intresse igen och spara gärna en framgångshistoria, något citat en tidigare kollega / chef sagt om dig eller någon annan ”guldklimp” du vill lyfta fram, spara alltså någon godbit till det efterföljande återkopplande mailet.

En bättre ordning och AG ser både intresset innan ansökan, i ansökan och i det efterföljande mailet på så vis. Samt att man inte behöver göra det där jobbiga samtalet innan om man ändå inte riktigt vet vad man ska säga!

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *