Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/6/8/1/doldajobb.se/httpd.www/wp-content/themes/enfold2/framework/php/function-set-avia-frontend.php on line 570

Vad är en riktad ansökan?

En riktad ansökan är en ansökan du skrivit till ett visst företag. Ofta kallas de för spontanansökan, men riktad ansökan är en bättre term. En riktad ansökan skriver man till ett företag eftersom man har intresse av att arbeta för det företaget och inte bara för att företaget har utannonserat en ledig tjänst. Arbetsgivaren ser att den sökande har ett riktigt intresse för företaget och dess verksamhet. Därför anser jag en riktad ansökan är mer talande för vad det gäller än en spontanansökan.

För att skriva en vinnande riktad ansökan krävs att man vet, gör och kan vissa saker.

 

Läs på om företaget

På företagets egna hemsida, googla på företaget, läs eventuella nyhetsbrev (3 sista t.ex.), kolla företagets närvaro på sociala medier. Facebook, Twitter, blogg, Linkedin? Arbetsgivarens Linkedin profil, etc etc.

 

Fånga känslan och skriv ner den

Vad säger dig första känslan av företaget? Vad gör dig nyfiken på företaget? Något speciellt som fångar ditt intresse (ett visst samarbete, projekt, produkt/tjänst, affärsidé, företagskultur, någon viss människa som jobbar där etc etc).

Kan de tänkas behöva rekrytera? Kan de finnas behov av dig där och isåfall vilket? Vad är det du kommer göra bra för företaget? Varför skulle du trivas? Vilka krav kan de tänkas ställa på dig? Hur kan arbetsbeskrivningen se ut? Något som fångar ditt intresse?

Företagets utveckling de senaste åren och kommande utvecklingsplaner? Hur vill du att dina utvecklingsplaner ska se ut i företaget och vilka möjligheter erbjuder företaget om man gör ett bra jobb?

Fånga något om företaget och paketera känslan på papper. Skaffa gärna ett kollegieblock. Anteckna känslor, tankar, reflektioner och frågor som kommer upp under din research. Anteckna positiva saker du fastnar för om företaget och saker som gör dig nyfiken och intresserad.

 

När du fångat känslan!

Efter att du har lyckats fånga känslan om VARFÖR du vill jobba på företaget är det dags att motivera VARFÖR de ska välja dig. Du måste kunna pusha varför du skulle passa in på företaget och göra ett bra jobb. Är det för att du lyckades ro iland det där omöjliga projektet på ditt förra jobb som alla tvivlade på? Eller blev du årets medarbetare på kundtjänsten förra året? Lyckades du organisera om lagret på förra arbetet så du ökade effektiviteten med att få ut leveranserna? Blev du månades säljare? Gick du ut med högsta betyg i klassen? Lyckades du lösa en konflikt mellan andra anställda på arbetsplatsen som chefen tidigare försökt med flera ggr? Lyckades du övertala organisationen varför ni ska bli ett grönare företag? Etc ect.

Vad har du som det är dags att plocka fram i bagaget och som du vill att denna arbetsgivare ska veta som du skickar en riktad ansökan till (såklart skall det matcha det jobb du söker, alltså att arbetsgivaren kan se att tack vare detta du gjorde där kan du vara till nytta här).

Företagen sparar ofta riktade ansökningar i speciella “CV- databaser” och tar fram när det är dags att rekrytera och börjar med att gå igenom de ansökningar man fått in först eftersom här har de kandidater som är genuint intresserade av företaget, därför är riktade ansökningar effektiva.

Glöm bara inte att uppmuntra till kontakt i avslutningen av brevet och säg att du kommer att återkoppla på brevet inom de närmaste veckorna. Gör det också!

 

Lycka till!

Tanja