”Skryt mer än vanliga svenskar”, hör jag arbetsgivare säga…

Är vi svenskar generellt dåliga på att lyfta upp oss själva och berätta om oss under en intervju eller i ansökningshandlingarna? Är vi dåliga på att berätta om framgångshistorier vi skapat, förbättringssaker vi tidigare gjort på jobb, lovord vi fått av kunder och tidigare kollegor/chefer etc?

Är vi dåliga på att ”skryta” om vilka fantastiska ”saker” vi tar med oss till nästa jobb? Är vi dåliga på att våga ”ventilera” vad vi vill skapa på den kommande arbetsplatsen och hur ”produktivt” vi planerar att arbete när vi får jobbet? Vågar vi inte riktigt berätta om vad som gör oss unika, intressanta och värdefulla utan är rädda att det uppfattas som floskel kanske? Vågar vi inte visa vår personliga energi fullt ut under en intervju utan vi blir mer reserverade och lutar oss tillbaka en aning?

Är vi bara ”lagom” i CV och intervju? OM vi bara är lagom, räcker det? Eller vill inte chefen ha ”lagom”? Jag tror ingen är lagom. Alla är vi nåt. Men vad? Hur tydliga är vi på att kommunicera det i jobbsökningssammanhang? Vet vi alla vad som gör oss unika?

Framgångshistorier

Har vi kolla på alla framgångshistorier vi bidragit till tidigare? Saker vi identifierat och strukturerat upp, strategier vi föreslagit för arbetsgivaren som hen antagit? Utvecklingsprojekt eller pilotprojekt som vi initierat eller deltagit i och som skapat goda resultat? Samverkansmöjligheter som vi skapat? Vänt dåliga saker till bra? Uppmuntrat arbetsgruppen till ökad produktivitet, tagit fram och skapat förbättrade arbetssätt, ökat trivsel på jobb i allmänhet genom olika åtgärder? Uppmuntrat till kompetensutveckling som gett resultat för företaget mot deras mål? Lyft fram nya eventuella verksamhetsmål som antagits med gott sinne? Bidragit till en stark utveckling?

Listan kan göras lång om man börjar tänka i dessa termer vad man faktiskt har gjort men det brukar ta ett tag innan ”polletten” faller ner som jag brukar säga. Det är som att så ett frö. Det börjar hända saker när man börjar tänka i dessa termer.

Och om man börjar tänka i framgångshistorier är det enklare att kommunicera, det som kanske vissa kallar ”skryt” medans andra kallar det grundläggande viktig kommunikation i en intervju? Oavsett vad. Försök att kommunicera dina resultat, saker du skapat och deltagit i, fått gehör för etc. Resultat räknas INTE bara i ekonomiska termer som vi alla vet.

Vilken barnvakt anlitar du?

En annan sak som jag även hör av arbetsgivare är att de ser på företaget de skapat/ eller är med och skapar som deras ”bebis”, om man uttrycker det så. Och man anlitar inte vilken barnvakt som helst om hen inte kan övertyga mig att hen är världens pålitligaste och bästa barnvakt. Förstår jämförelsen.

Men betyder detta då att vi måste skryta mera? Sluta vara ”lagom?”

Jag tror att det gäller att börja kommunicera mer framgångshistorier och våga peka framåt på det man vill skapa/göra när man börjar på arbetsplatsen och redan under intervjun prata i termer av ”vi”, det skapar en naturlig koppling direkt mellan dig och arbetsgivaren då ”vi” är ett mer laddat ord och precis det er resa kommer att handla om.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *