Det uppstår många frågor online nu kring ”hur väljer jag leverantör? då många arbetssökanden får beviljade insatser på stöd- och matchning.
Hur resonerar folk online när de väljer då?
Den generella tonen och kommentarerna bland människor som tipsar andra kring hur man väljer leverantör som jag märker är främst;
- Se till att företaget har duktig personal
- Säkerställ att företaget har tid för just dig
- Titta att företaget har lediga jobb via sin bemanning
Min erfarenhet
Det som är tydligt är att fler och fler gör ett val baserat på en ordentlig undersökning. Här spelar såklart sociala medier en stor betydelse idag då vi får tillgång till mer transparant information nu på ett helt annat sätt än förr. Detta märks särskilt tydligt i jobbsökargrupperna då medvetenheten kring valet av leverantör har blivit allt viktigare för många.
Att även så många får insatser beviljade nu är även en sak som gör att informationen och delningen av den kring olika leverantörer intresserar allt många fler. Det jag tydligt dock ser idag är att man främst väljer leverantör ännu efter dessa kriterier:
- Vänners rekommendationer
- Man väljer efter ett företags personal (vilken personal som arbetar där och som man av någon anledning känner till och/eller vet är bra)
- Man väljer efter bemanningen (alltså omfattningen av lediga jobb man ser hos en leverantör som har en bemanning) eller där ens vänner har fått arbete
- Man frågar på sociala medier
- Man väljer inte alls utan man hamnar hos den aktör automatiskt som ligger närmast ens adress
Om du ska välja leverantör
- Tjänstedeklarationen
Det första man kan göra är att gå in på arbetsförmedlingens hemsida och läsa på om alla aktörer. Här kan man börja med att läsa deras ”tjänstedeklaration”. Det är helt enkelt en kort beskrivningen kring leverantören och hur den arbetar med metodik och kompetens samt vilka fördjupade kunskaper och kontakter den har. Det kan handla om vilka språk personalen pratar och om vilka arbetsgivarkontakter leverantören har emot olika branscher.
Kan man lita på denna information frågar många?
Här måste jag ärligt talat säga nej. Man kan inte lita fullt och blint på denna information. Varför? Tyvärr förekommer det en hel del s.k. floksel här. Det bästa man kan göra om man vill säkerställa vilka branscher företaget har kontakter inom/arbetar emot är dels att titta på deras hemsida eller facebooksida vilka jobb företaget i regel utlyser. Detta förutsätter såklart att företaget har en bemanning som samarbetar med deras stöd- och matchning. Och enligt dialogen online blir denna granskning vanligare.
Varför förekommer det floskel?
Ibland kanske man som leverantör helt ärligt glömma bort att uppdatera sin tjänstebeskrivning av den anledningen att när gammal personal försvinner och ny tillkommer försvinner naturligt många kontakter till företag då kontakter ofta är personliga nätverk mellan företagets anställda och företag. Detta kan då även bli lite tokig och såklart bli missgivande, men det kan även vara det som är förklaringen.
Det kan även vara så att ett företag förutsätter att deras personal lätt kan ta kontakter med alla slags branscher vilket ibland kan bli lite knepigt då det faktiskt krävs en hel del för att personal skall kunna ta ”alla slags kontakter med alla företag”. Att ta kontakt med lagerföretag kanske inte alls är samma sak som att ta kontakt med techföretag?
Det bästa är helt enkelt att träffa personalen och be dem motivera sitt arbete. Fastna inte för tjänstebeskrivningen utan lyssna mer på personalen är mitt tips. Besök dem eller ring dem. Verkar de har lätt för att etablera kontakter? Verkar de vara duktiga på sitt arbete? Verkar de vara genuint intresserade av att hjälpa dig framåt?
Kom även ihåg att det idag är mycket upp till kandidaten själv att ta kontakten med RÄTT stöd från leverantören då många företag av naturliga själ gärna ser till att kontakten tas av kandidaten. Då är vägen dit med stöd och rätt hjälp ett mycket bättre och välfungerande sätt att arbeta på. Men visst, det ena utesluter inte det andra och en rekommendation av en duktig handledare väger också tungt om den är välskriven. Och kom ihåg som med allt annat i livet; om något verkar för bra för att vara sant, då är det oftast så! - ”Välj oss för att hitta ditt nästa arbete eller utbildning”
Den här frasen ser man tydligt att folk på sociala medier är ganska allergiska emot för den blir allt mer genomskinlig. Det är även ganska enkelt att snabbt se efter ett par veckor in i programmet hos leverantören vart sanningen ligger.
Tumregel; de företag som ”skriker” flest liknande budskap online, i annonseringar eller i det personliga mötet är de företag som allra minst håller detta. Detta är min erfarenhet. Det är även många nystartade företag som väljer liknande slogan då de inte har den erfarenhet ännu för att se att det är ganska ”dumt” att skriva/säga så då verkligheten ofta ser helt annorlunda ut och dessvärre kan ingen ”trolla” fram hur många jobb som helst idag då det är ett alldeles för tufft arbete.
Leverantörer som ”raggar” deltagare själva i Facebookgrupper är ofta ”lyckosökare” eller kanske nystartade. Eller så har de svårt att få deltagare av olika anledningar. De behöver därmed kraftfulla budskap som fångar folk. Duktiga leverantörer med många år på nacken väljer ofta andra formuleringar som är mer verklighetstrogna är min mening.
Och varför skulle en duktig leverantör vilja skada sitt varumärke medvetet genom att ”skrika” efter arbetssökanden online och ”lova” arbete och sedan endast svara vidare via PM utan att ge ordentlig information i själva inlägget? Det luktar suspekt lång väg dessvärre och detta kan man se tydligare då arbetssökanden sen som fått PM lägger ut sin egen erfarenhet av företaget i kommentarerna vilken rätt sällan lever upp till vad inlägget lovade.
Dessvärre skjuter sig dessa leverantörer ofta i foten då INGET duktigt företag får sina deltagare genom att skriva ut sådana budskap i längden där man lovar arbete eftersom sociala medier är människors plattformar där de kan hissa eller dissa som de vill och allt kommer fram.
ALLA som jobbar i branschen vet sedan många år tillbaka att det inte funkar så här. Man får aldrig lova arbete. Men detta är ett mycket vanligt nybörjarmisstag enligt min erfarenhet. I många fall då leverantörer skriver så här på sociala medier i jobbsökargrupper kan man snabbt se att företaget är nystartat. I vissa fall kanske företaget absolut levererar några jobb men i regel är detta en illusion. Jobb till en stor skara folk som svarar på ett inlägg där det lovas arbete är en formel som ALDRIG går ihop. - Personaltäthet
Man kan se hur många deltagare en leverantör har eftersom det är offentliga uppgifter. Sen kan man fråga hur många anställda företaget har. Här kan man enkelt räkna ut om det finns tid till handledning av dig eller om du riskerar att hamna i en ”tom sal” som jag brukar kalla det. - Verktyg
Arbetsförmedlingen har en verktygslåda som man ska arbeta utifrån med deltagare. Här ingår allt det grundläggande ifrån med att stöd med att hitta och söka arbete, CV, motiverande samtal, hälsofrämjande åtgärder, korta utbildningar, information om studier, arbetsgivarkontakter etc. När personalen gör en GP (gemensam planering) med dig vid start väljer man ut verktyg som man ska arbeta med.
Om du vill kan du iförväg läsa vilka verktyg det finns sen kan du vid intresse ta reda på personalens djupgående kunskap om de olika verktygen så kan du ganska snabbt se/känna av vilken hjälp du kan få. ”Stöd med att hitta och söka jobb” innehåller så mycket idag. Att söka arbete gör man dessvärre inte längre på platsbanken i samma utsträckning som förr. Här kan du intervjua leverantören så du får en känsla för vilken kunskap den har.
”Stöd med ansökningshandlingar”
Vill du ha en enkel och banal CV-modell eller vill du ha kunskap att tänka bredare och djupare. Du kanske vill ha en design eller du kanske vill ha ditt CV digitalt, vilken kunskap har leverantören om alla dessa olika typer av Cv:n man kan ha idag.
”Korta utbildningar”
Vissa leverantörer håller egna utbildningar som sannerligen är fantastiska medans andra köper in ”riktiga” kvalitetssäkrade utbildningar till deltagaren där man får diplom från utbildningsföretagen.
”Datorkunskap”
Samma sak här. Om du vet med dig att du inte kommer att få ett arbete om du inte kan styrka din datorkunskap så behöver du går riktiga utbildningar som ger dig ett diplom ifrån ett riktigt utbildningsföretag. Att företaget har skrivit ett eget diplom är dessvärre inget som kommer att ge dig ett arbete. - Bemanningen
Säkerställ att företaget har en bemanning. Ta även reda på inom vilka områden de verkar om det är viktigt för dig. Ibland kan man vara mer nischade mot olika yrkesområden och ibland har an en större skara olika jobb inom olika yrkesområden. Detta ser man snabbt på företagets hemsida. Kom ihåg att mikro-och småföretag i regel inte använder en bemanning och det är även lite branschberoende på vilka företag som använder bemanning eller om man rekryterar via andra kanaler. Om du vill gå på djupet här är det egentligen en rätt enkel grej att kolla upp men inget detta inlägg kommer att handla om mer än så här just nu. - Ratingssystem
På arbetsförmedlingens hemsida kan man även se ett offentligt ratingssystem där alla aktörer får stjärnor efter hur väl de lyckats få ut arbetssökanden i arbete. Detta ratingsystem är dock mycket komplicerat beroende på en massa faktorer så att endast förlita sig på de går inte. Låt oss säga att ett företag har majoriteten spår 1:or och de har starka arbetsgivarnätverk mot många områden, ja då får de naturligen ut folk i arbete snabbare än ett företag som kanske har merparten spår 4:or där man först måste arbeta med en deltagarens anställningsbarhet som vanligen tar längre tid än den tiden de får beviljat i programmet. Varav resultat här ofta uppstår kanske 6-12 månader då en deltagare har lämnat leverantören. Här får man då inga resultat vilket drar ner på ratingen. - Föreläsningar i sal eller distansundervisning i Coronan
I vanlig ordning ska en seriös leverantör bedriva klassrumsundervisning. Nu i Cornan ska allt dock ske digitalt. Ta bara reda på hur föreläsningschemat ser ut så ser du vad du kan förvänta dig. Just nu har det dock onekligen varit lite rörigt i omställningen med Corona men bra leverantörer erbjuder ändå dock stöd och verktyg tills allt rullar på igen, antingen i klassrum eller digitalt eller både och. - Undersökning
Google företaget, läs på deras hemsida, läs deras blogg eller nyhetsbrev. När gjorde de sista uppdateringen på deras Facebook eller Linkedin? Vad skriver de om? Verkar de professionella? Bjuder på de på sakkunskap? Hur ser deras bakom kulisserna bilder ut kring vad som händer på företaget? Verkar de vara en seriös leverantör? Vad säger din magkänsla? Precis som du gör en undersökning och skriver en spontanansökan till ett företag gör du när du väljer leverantör. Ingen skillnad alls. Tänk så. - Frågor om personalen
Hur många år har personalen arbetat som coacher? Hur många har de coachat? Hur många av dem som företaget har coachat har fått arbete? - Motivation och förändringsarbete
Många arbetssökanden som söker behöver en grundlig förändring i sitt sätt att vara. Det kan handla om att bli motiverad till en förändring eller att genomgå några förändringar i syfte att bli anställningsbar. Detta tar i regel tid. Men min erfarenhet är att merparten av dem som får en insats beviljad behöver motivation + något slags förändringsarbete. Detta tar tid och ju ärligare du är mot dig själv kring vad du behöver desto bättre svar kan du räkna med att få och därmed hjälp. Någon kanske behöver arbeta med sin sociala fobi, en annan behöver arbeta med hälsofrämjande åtgärder medans en tredje behöver arbeta med sina sömnproblem genom rutiner etc. - Fråga på sociala medier om företaget
Här ser man att det blir allt vanligare då arbetssökanden frågar andra efter tips kring leverantörer på sociala medier. Sociala medier är ju plattformar för kunskapsspridning. Ta vara på det. - Besök företagen, boka ett telefonsamtal eller ett onlinemöte!
Presentera dig kort och lyssna in vad varje leverantör kan erbjuda. Kom ihåg att det ofta är personalens kunskap, driv och engagemang som lägger grunden för att du ska få rätt verktyg och verktyg av kvalité.
Titta även upp företagets ekonomiska ställning, här kan man ofta tolka in en hel del. Försök även att ta reda på hur personalen ”mår” på företaget. Hur många år har de arbetat där till exempel? Det kan ofta vara en bra indikator på att företaget tar hand om sina anställda. Tar företaget väl hand om sina anställda brukar det innebära att de anställda tar väl hand om deltagaren. - Det finns sällan snabba lösningar när man pratar om jobb
Kom också ihåg att det sällan finns ”quick fix” och snabba lösningar när man pratar om jobb- och arbetsmarknad. Eller att nå en utbildning. Allt är ett gediget arbete mot delmål och mål som allra oftast mot ökad anställningsbarhet med mer eller mindre inslag av förändringsarbete på olika vis.
Eftersom arbetsmarknadens krav har höjts så drastiskt innebär detta dessvärre att man måste vara beredd på ett gediget arbete. OM du är beredd att arbeta mot ditt mål så se till att du väljer en leverantör som inte är ”blyg” för att arbera och som har tid med dig. Detta då det sällan kommer ett jobb på posten.
Jobb finnes, men det är i 9/10 fall ett arbete dit, som man gör tillsammans med sin leverantör då man måste sätta olika mål och sedan jobba emot dem. Det enligt mig visar på en sann och ärlig leverantör, hellre än någon som i ett inlägg ”lovar” jobb då det är stora varningsklockor på leverantören och som enligt min erfarenhet, i de allra flesta fall alltid visar sig att stämma.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!