Det finns såklart många frågor kring detta. Här är lite bra tips kring hur du kan tänka.

  1. Se till att företaget har TID för dig.
    Många företag har dessvärre alldeles för få handledare vs deltagare. Den konkreta/totala handledningstiden där du själv kan få sitta ner med en duktig handledare är ofta dessvärre knapp. Och visst, många kanske nöjer sig med det. Men det hade INTE jag gjort. Hade jag behövt konkret hjälp för att ta mig framåt i arbetslivet hade jag krävt att få tid, engagemang, konkret hjälp och vägledning FRAMÅT, av och med någon som har passion, ett genuint engagemang för mig och som vill och har tid och resurser att spendera på MIG. Se till att företaget vill satsa på dig och se till att det finns ordentligt med personal som har tid för just dig OM du vill framåt med hjälp av en leverantör / engagerad handledare. Det är nummer 1.
  2. Se till att det finns DUKTIGA handledare på företaget.
    Detta kan vara enklare sagt än gjort. Men ofta handlar det om att det finns eldsjälar på företaget som ser det som sitt mission att hjälpa andra. Akademiska meriter är inte alltid en avgörande faktor för att handledaren brinner för just din situation. Det bästa du kan göra är att först gå och besöka företaget. Känn och kläm dig för liksom. Kom gärna spontant. Inled diskussioner med handledare på olika företag. Vad får du för känsla av dem? Finns de där för att just hjälpa dig? Verkar de förstå dig? Tar de sig tid till att förstå dig?

    OM det uppstår en BRA känsla i samtalet med någon av de olika handledarna du pratar med och du tycker att företaget i stort verkar vara en effektiv leverantör kan du be om att få just den personen som handledare om du väljer företaget.
  3. Läs och försök fånga känslan av företaget. Känns det som att företaget spenderar tid och pengar på sina deltagare eller vilken känsla får du av att gå igenom företagets sociala profiler t.ex.? Gör gärna ett besök på företaget också. Fråga hur en typisk dag ser ut för dig som deltagare där. Fråga vilken
    hjälp du kan förväntas få. Här kan du tala med den som är ansvarig för Rusta. Vilken hjälp kan du räkna med att få? Vilka verktyg erbjuder företaget? Vilka kunder har de knutna till sin bemanning? Kan du få den där kursen i AI? Dessa ”övergripande” verksamhetsfrågor som har med prioritering av pengar och resurser på deltagare kan man gott och väl börja med att ställa till verksamhetsansvarig.

    Eldsjäl eller den duktiga, drivna handledaren är den personen som sen med hjälp av den utlovade tiden och resurserna hjälper dig framåt. Om du pratar med fler personer på företaget, tydliggör dina behov och tar reda på vad du kan förvänta dig, vad de ”utlovar” i form av stöd och olika resurser/ hjälp för dig, är det svårare sen för företaget att dra tillbaka ”de där besöken på företagen inom bemanningen” etc.
  4. Bemanning.
    Har företaget en bemanning? Rusta företag med fler ”ben”, t.ex. med en bemanning har i regel enklare att få ut folk i arbete eftersom bemanningen kan ta emot deltagare från Rusta som är redo för arbete och kan arbeta. Rusta deltagare kan också rustas emot arbete på bemaningen och på så vis få arbete där i ett senare skede av insatsen.

    Dock kan bemanningens storlek variera. Här gäller det att inte vid första ögonkast blint tro på de annonser som företaget publicerar. Tyvärr publicerar många företag ut annonser som i själva verket bara är för ”show”. Det finns redan en person som är tilltänkt för arbetet t.ex. men genom att publicera annonsen ser företagets bemanning ut at ha fler arbeten än de i själva verket har. En del företag utlyser även arbeten som inte egentligen finns. Dessvärre en tråkig historia men jag har sett det själv flera gånger hos olika företag. Så var lite kritisk och fråga gärna kring bemanningen. Ta reda på vilka kunder företaget har avtal med, hur många ”platser/ arbeten” de har ute hos de olika kunderna. Vilka är kraven för att få komma in hos dem? Inom vilka branscher finns kunderna. Ju mer specifik fakta här som du kan säkerställa desto bättre tyvärr. Många vill gärna skriva; ”vi har breda nätverk”, men dessvärre ligger inte sanningen här. I många fall kan en särskild persons arbete som eldsjäl vara bättre än en HEL bemanning i sig.
  5. Tjänstedeklarationen
    Det första man kan göra är att gå in på arbetsförmedlingens hemsida och läsa på om alla aktörer. Här kan man börja med att läsa deras ”tjänstedeklaration”. Det är helt enkelt en kort beskrivningen kring leverantören och hur den arbetar med metodik och kompetens samt vilka fördjupade kunskaper och kontakter den har. Det kan handla om vilka språk personalen pratar och om vilka arbetsgivarkontakter leverantören har emot olika branscher.

    Kan man lita på denna information frågar många?
    Här måste jag ärligt talat säga nej. Man kan inte lita fullt och blint på denna information. Varför? Tyvärr förekommer det en hel del s.k. floksel här. Det bästa man kan göra om man vill säkerställa vilka branscher företaget har kontakter inom/arbetar emot är dels att titta på deras hemsida eller facebooksida vilka jobb företaget i regel utlyser. Det är dessvärre inte särskilt troligt att ett företag har kontakter i alla branscher.

    Varför förekommer det floskel?
    Ibland kanske man som leverantör helt ärligt glömma bort att uppdatera sin tjänstebeskrivning av den anledningen att när gammal personal försvinner och ny tillkommer försvinner naturligt många kontakter till företag då kontakter ofta är personliga nätverk mellan företagets anställda och företag. Detta kan då även bli lite tokig och såklart bli missvisande, men det kan även vara det som är förklaringen.

    Det kan även vara så att ett företag förutsätter att deras personal lätt kan ta kontakter med alla slags branscher vilket ibland kan bli lite knepigt då det faktiskt krävs en hel del för att personal skall kunna ta ”alla slags kontakter med alla företag”. Att ta kontakt med ett företag inom logistik kanske inte alls är samma sak som att ta kontakt med techföretag?

    Det bästa är helt enkelt att träffa personalen och be dem motivera sitt arbete. Fastna inte för tjänstebeskrivningen utan lyssna mer på personalen är mitt tips. Besök dem eller ring dem. Verkar de har lätt för att etablera kontakter? Verkar de vara duktiga på sitt arbete? Verkar de vara genuint intresserade av att hjälpa dig framåt?

    Kom även ihåg att det idag är mycket upp till kandidaten själv att ta kontakten med RÄTT stöd från leverantören då många företag av naturliga själ gärna ser till att kontakten tas av kandidaten. Då är vägen dit med stöd och rätt hjälp ett mycket bättre och välfungerande sätt att arbeta på. Men visst, det ena utesluter inte det andra och en rekommendation av en duktig handledare väger också tungt om den är välskriven. Och kom ihåg som med allt annat i livet; om något verkar för bra för att vara sant, då är det oftast så!
  6. ”Välj oss för att hitta ditt nästa arbete eller utbildning”
    Den här frasen ser man tydligt att folk på sociala medier är ganska allergiska emot för den blir allt mer genomskinlig. Det är även ganska enkelt att snabbt se efter ett par veckor in i programmet hos leverantören vart sanningen ligger.
  7. Tumregel; de företag som ”skriker” flest liknande budskap online, i annonseringar eller i det personliga mötet är de företag som allra minst håller detta. Detta är min erfarenhet. Det är även många nystartade företag som väljer liknande slogan då de inte har den erfarenhet ännu för att se att det är ganska ”dumt” att skriva/säga så då verkligheten ofta ser helt annorlunda ut och dessvärre kan ingen ”trolla” fram hur många jobb som helst idag då det är ett alldeles för tufft arbete.

    Leverantörer som ”raggar” deltagare själva i Facebookgrupper är ofta ”lyckosökare” eller kanske nystartade. Eller så har de svårt att få deltagare av olika anledningar. De behöver därmed kraftfulla budskap som fångar folk. Duktiga leverantörer med många år på nacken väljer ofta andra formuleringar som är mer verklighetstrogna.

    Och varför skulle en duktig leverantör vilja skada sitt varumärke medvetet genom att ”skrika” efter arbetssökanden online och ”lova” arbete och sedan endast svara vidare via PM utan att ge ordentlig information i själva inlägget? Det luktar suspekt lång väg dessvärre och detta kan man se tydligare då arbetssökanden sen som fått PM lägger ut sin egen erfarenhet av företaget i kommentarerna vilken rätt sällan lever upp till vad inlägget lovade.

    Dessvärre skjuter sig dessa leverantörer ofta i foten då INGET duktigt företag får sina deltagare genom att skriva ut sådana budskap i längden där man lovar arbete eftersom sociala medier är människors plattformar där de kan hissa eller dissa som de vill och allt kommer fram. ALLA som jobbar i branschen vet sedan många år tillbaka att det inte funkar så här. Man får aldrig lova arbete. Men detta är ett mycket vanligt nybörjarmisstag enligt min erfarenhet.
  8. Personaltäthet.
    Man kan se hur många deltagare en leverantör har eftersom det är offentliga uppgifter. Sen kan man fråga hur många anställda företaget har. Här kan man enkelt räkna ut om det finns tid till handledning av dig eller om du riskerar att hamna i en ”tom sal” som jag brukar kalla det.
  9. Verktyg
    Arbetsförmedlingen har en verktygslåda som man ska arbeta utifrån med deltagare. Om du vill kan du iförväg läsa vilka verktyg det finns sen kan du vid intresse ta reda på personalens djupgående kunskap om de olika verktygen så kan du ganska snabbt kan se/känna av vilken hjälp du kan få. ”Stöd med att hitta och söka jobb” innehåller så mycket idag. De verktyg som leverantörerna ska arbeta med när det gäller deltagare i Rusta är;

    – kontakter med arbetsgivare och andra relevanta aktörer
    – vägledning emot arbete eller studier
    – motivationshöjande samtal
    – kost och hälsa
    – praktisk stöd
    – information om arbetsmarknaden
    – stärka deltagarens digitala kompetens
    – stärka deltagarens språkkunskaper


    Handledaren och du gör tillsammans en kartläggning kring vilket stöd du behöver och sedan skall detta arbetas med under din tid i Rusta. Försök att iförväg ta reda på vad du behöver och se HUR leverantören ska tillgodose dig detta stöd. HUR, NÄR, I VILKEN FORM, HUR SER STÖDET UT KONKRET, PROCESS, DELMÅL ETC?
  10. Stöd med ansökningshandlingar
    Vill du ha en enkel och banal CV-modell eller vill du ha kunskap att tänka bredare och djupare. Du kanske vill ha en design eller du kanske vill ha ditt CV digitalt, vilken kunskap har leverantören om alla dessa olika typer av Cv:n man kan ha idag.
  11. Digital kompetens
    Om du vet att du inte kommer att få det arbete du önskar om du inte kan styrka dina ökade färdigheter inom digital kompetens t.ex. bör du verkligen ta reda på att leverantören KAN hjälpa dig med detta (på riktigt). Personligen hade jag bett att få se hur undervisningen och upplägget t.ex. kring ökad digital kompetens ser ut, vilka verktyg lär man sig, hur ser undervisningen ut, vilka möjligheter finns det att få handledning om man ”kör fast?”.

    Det är nämligen enkelt att ”bocka” för en aktivitet för deltagaren under hens kartläggning och som ska ingå under hela dennes period i Rusta men i verkligheten är det svårare att genomföra strukturerade föreläsningar och workshops med gedigen kvalité under en sådan lång tid. Tänk dig om du skulle köpa en datorkurs på nätet och du skulle få betala 2500 kronor ur egen ficka? Hade du inte då i förväg tagit reda på exakt vad du kan förvänta dig att få ut av kursen? Tänk samma här. Det är ändå du som betalar ”kursen” i längden, med dina skattepengar.
  12. Bemanningen
    Säkerställ att företaget har en bemanning. Ta även reda på inom vilka områden de verkar om det är viktigt för dig. Ibland kan man vara mer nischade mot olika yrkesområden och ibland har de en större skara olika jobb inom olika yrkesområden. Detta ser man snabbt på företagets hemsida. Kom ihåg att mikro-och småföretag i regel inte använder en bemanning och det är även lite branschberoende på vilka företag som använder bemanning eller om man rekryterar via andra kanaler. Om du vill gå på djupet här är det egentligen en rätt enkel grej att kolla upp men inget detta inlägg kommer att handla om mer än så här just nu.

    Generellt är företag som har en större bemanning bättre på att få ut Rusta deltagare i arbete. Sedan kan en driven eldsjäl (handledare) som arbetar på ett Rusta företag vara som en hel bemanning i sig. En enda handledare kan vara bättre på att ta effektiva och framgångsrika kontakter för sina deltagare än ett företag med 3 heltidsanställda på deras bemanning.
  13. Undersökning
    Google företaget, läs på deras hemsida, läs deras blogg eller nyhetsbrev. Vad skriver de om? Verkar de professionella? Bjuder på de på sakkunskap? Hur ser deras bakom kulisserna bilder ut kring vad som händer på företaget? Verkar de vara en seriös leverantör? Vad säger din magkänsla? Precis som du gör en undersökning och skriver en spontanansökan till ett företag gör du när du väljer leverantör. Ingen skillnad alls. Tänk så.
  14. Frågor om personalen
    Hur många år har personalen arbetat som handledare? Hur många har de coachat? Hur många av dem som leverantören har coachat har fått arbete genom leverantören? Hur många har handledaren som du pratar med handlett? Hur många av hens klienter har fått arbete?
  15. Motivation och förändringsarbete
    Många arbetssökanden som söker behöver en grundlig förändring i sitt sätt att vara. Det kan handla om att bli motiverad till en förändring eller att genomgå några förändringar i syfte att bli anställningsbar. Detta tar i regel tid. Men min erfarenhet är att merparten av dem som får en insats beviljad behöver motivation + något slags förändringsarbete. Detta tar tid och ju ärligare du är mot dig själv kring vad du behöver desto bättre svar kan du räkna med att få och därmed hjälp. Någon kanske behöver arbeta med sin sociala fobi, en annan behöver arbeta med hälsofrämjande åtgärder medans en tredje behöver arbeta med sina sömnproblem genom rutiner etc.
  16. Fråga på sociala medier om företaget
    Här ser man att det blir allt vanligare då arbetssökanden frågar andra efter tips kring leverantörer på sociala medier. Sociala medier är ju plattformar för kunskapsspridning. Ta vara på det.
  17. Besök företagen, boka ett telefonsamtal eller ett onlinemöte!
    Presentera dig kort och lyssna in vad varje leverantör kan erbjuda. Kom ihåg att det ofta är personalens kunskap, driv och engagemang som lägger grunden för att du ska få rätt verktyg och verktyg av kvalité.

    Titta även upp företagets ekonomiska ställning, här kan man ofta tolka in en hel del. Försök även att ta reda på hur personalen ”mår” på företaget. Hur många år har de arbetat där till exempel? Det kan ofta vara en bra indikator på att företaget tar hand om sina anställda. Tar företaget väl hand om sina anställda brukar det innebära att de anställda tar väl hand om deltagaren.
  18. Det finns sällan snabba lösningar när man pratar om jobb
    Kom också ihåg att det sällan finns ”quick fix” och snabba lösningar när man pratar om jobb- och arbetsmarknad. Eller att nå en utbildning. Allt är ett gediget arbete mot delmål och mål som allra oftast mot ökad anställningsbarhet med mer eller mindre inslag av förändringsarbete på olika vis.

    Eftersom arbetsmarknadens krav har höjts så drastiskt innebär detta dessvärre att man måste vara beredd på ett gediget arbete. OM du är beredd att arbeta mot ditt mål så se till att du väljer en leverantör som inte är ”blyg” för att arbeta och som har tid med dig.

Min erfarenhet

Det som är tydligt är att fler och fler gör ett val baserat på en ordentlig undersökning. Här spelar såklart sociala medier en stor betydelse idag då vi får tillgång till mer transparant och bättre information kring olika val. Detta märks särskilt tydligt i jobbsökargrupperna då medvetenheten kring valet av leverantör har blivit allt viktigare för många.

Att även så många får insatser beviljade nu är även en sak som gör att informationen och delningen av den kring olika leverantörer intresserar allt många fler. Det jag tydligt dock ser idag är att man främst väljer leverantör ännu efter dessa kriterier:

  1. Vänners rekommendationer
  2. Man väljer efter ett företags personal (vilken personal som arbetar där och som man av någon anledning känner till och/eller vet är bra)
  3. Man väljer efter bemanningen (alltså omfattningen av lediga jobb hos en leverantör som har en bemanning)
  4. Man frågar på sociala medier!

Lycka till!



För att följa mer av mig;

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *