Tanja Parkkila

Sök rätt, sök ”under toppen av isberget”

När man snackar om hur jobb tillsätts brukar man prata om ”toppen av isberget”, här uppe ser du de synliga platsannonserna på t.ex. platsbanken. Dessa jobb kan ses och sökas av många.

Men vill man snabbare nå framgång ska man använda fler kanaler & verktyg för att nå jobben ”under toppen av isberget”. Här finns den gigantiska massan jobb. Att hitta jobb idag handlar mycket om att hitta information som tar dig vidare, möjligheter du kan agera på och information du kan tolka kring vart det kommer att födas jobb. För när företag väl behöver anställa, är det tyvärr sällan jobbet blir till en ”synlig annons” som du kommer se. Genom åren har jag samlat på mig tips till hur man snabbt landar jobbet. Här är de, missa inte tips 50, otroligt effektivt.

Så här hittar du jobb:

  1. Riktade ansökningar (skicka ansökningar dit du vill arbeta: fånga känslan av företaget, paketera och presentera den). Via mail t.ex. Eller annat lämpligt sätt för dig.
  2. Sociala medier. Huvudsyftet med sociala medier är att skapa kontakter och utbyta erfarenheter, de möjliggör kunskapsspridning och erbjuder människor och företag att snabbt hitta varandra, oavsett intresse och behov.
  3. Nischade yrkesgrupper på Facebook (Grävmaskinisten, Chaufförs och entreprenads jobb från Skåne till Norrland, Hästjobb, Sjöjobb Lediga, Rörmokare utan gränser etc.). I dessa s.k. yrkesgrupper kan du ta kalla kontakter, nätverka med personer som du lär känna, visa att du söker jobb genom snygga statusuppdateringar, etc. Finns en uppsjö nischade yrkesgrupper…
  4. Generella jobbsökargrupper på Facebook (Jobb i Eskilstuna, Jobb i Örebro, Lediga jobb i Borås etc.). Sök på din stad och du kommer finna, finns oändligt med generella grupper för varje stad i Sverige.
  5. WorkWithUs. ”Like/Gilla” sidan för att tillåta meddelanden från den Facebook-sidan som passar din profil till exempel: ”Nytt jobb i Stockholms kommun, Nytt jobb i Eskilstuna kommun etc.” Nu får du alla jobb som utannonseras i stan snyggt i ditt flöde på Facebook, WorkWithUs samlar dem åt dig, riktigt smidigt.
  6. Företagssidor på Facebook, följ de du är intresserad av, profilera dig genom att visa intresse och fråga; ”Hur och när rekryterar ni”.
  7. Ditt nätverk på Facebook, – använd din logg som ditt CV/PB, skriv trevliga blänkare om vem du är och vad du söker emellanåt, våga vara konkret och visa ambition. Håll din logg levande. Det blir ditt PB.
  8. LinkedIn– kartlägg dina ingångar till de företag du har av intresse och upptäck din nätverkspotential här, alltså dina 1, 2, och 3: e hands kontakter in till företagen, Använd dessa kontakter schysst och snyggt genom öppna frågor som skapar möjligheter och ger dig relevant information att spinna vidare på. Vinnande!
  9. LinkedIn, – nätverka via dina statusuppdateringar som visar vem du är och vad du söker.
  10. LinkedIn, – ta kalla kontakter via meddelanden och använd dig av öppna frågor. Var ödmjuk och genuint nyfiken på kontakten och vad den kan ge DIG för råd kring din bransch t.ex. Var inte en jobbtiggare. Var uppriktigt intresserad av saker som kan ta dig framåt.
  11. LinkedIn, – dina kontakter som du har lagt till, skicka alla ett personligt meddelande där du ber dem om tips och råd, inte jobb utan råd om hur du kan tänka, företag du kan ha missat, nya projekt på gång etc.
  12. LinkedIn, – använd grupperna till att hitta likasinnade genom gemensamma beröringspunkter/ intressen. Spinn vidare på kontakter som är intressanta. Våga ta kontakt men gör det på ett uppmuntrande sätt. Var öppen och nyfiken, be om råd hur du kan hitta företag, möjligheter inom branschen eller andra som arbetar med det du är intresserad av. Alla människor gillar konversationer där man kan vara till hjälp.
  13. Företagsbloggar, – många företag har bloggar. Bra informationskälla till vad som händer på företaget; finns det plats för dig och iså fall när? Hur rekryterar de? Vad är det som du kommer att göra bra? Fånga känslan, paketera den och presentera CV.
  14. Nyhetsbrev. Du prenumererar väl på nyhetsbreven från de företag du vill jobba på?
  15. Varma kontakter (människor du känner eller som du har hälsat på). Har de några tips till dig som du kan agera på eller information du kan arbeta vidare på?
  16. Kalla kontakter (människor som du inte känner). Ta kontakt genom öppna frågor och inled ett snyggt nätverkande, visa intresse för personens arbete, kunskap etc. och fråga om hen möjligen har råd till dig som söker/undrar kring branschen?
  17. Lappar på skyltfönstret. Vem har inte sett dem i ett köpcentrum eller på stan? Rätt vanligt bland butiker… detta betyder förmodligen att det är smart att skicka ett CV direkt till butikerna och inte vänta på en annons.
  18. Bemanningsföretag. Vid det här laget vet väl alla att långt ifrån samtliga jobb som bemanningsföretagen har utannonseras på deras hemsida eller Facebook? I många fall frågar rekryteraren sina nätverk eller bläddrar bland spontanansökningar som har kommit in senaste tiden.
  19. Ta direktkontakt med bemanningsföretaget du är intresserad av: mejla, ring, skicka CV. Gör om samma sak efter tre veckor. Låt dem inte glömma dig. Rekryterare har massor att göra. Gör dig påmind. Det ger resultat.
  20. Ser du ofta annonser från ett visst bemanningsföretag med den typen av jobb som skulle passa dig? Ta kontakt med den personen direkt istället:
    ”Hej, har uppmärksammat att ni ofta har den typen av jobb som passar min profil”.
  21. Jobbmässor! Planera ditt besök. Vilka vill du träffa? Ska du lämna CV till H&M kanske du kan lämna i ett rött kuvert med en bild på dig. Efter en mässa har rekryterarna/ representanterna ofta svårt att minnas alla. Underlätta med en bild eller ett uppföljningsmail. Varför inte både och?
  22. Branschmässor – gemensamma intressen med leverantörer, återförsäljare etc., öppna frågor och snyggt nätverkande. Mycket samlad information/ kunskap på mässor av detta slag. Högt i tak. Spännande kontakter och ingångar.
  23. Företagsmässor.
  24. ”Öppet hus” hos företag och verksamheter. Passa på att gå runt och andas in atmosfären. Kanske inte är lönt att sticka upp CV i handen direkt på personalen där men när man kommer hem kan man författa en riktad ansökan om man fann besöket WOW och skriva det!
  25. Knacka dörr/spontanbesök (funkar förvånansvärt bra fortfarande för många!).
  26. Länsstyrelsen. Många företag och verksamheter får ekonomisk hjälp av Länsstyrelsen för olika prioriterade områden, luska hur detta kan gynna dig/din kompetens och vilka prioriterade områden finns det runtom där du bor.
  27. Tillväxtverkets databas. Här finns samtliga projekt som blivit tilldelade pengar (projekt skapar jobb!). Sök i databasen och se vilka stora projekt som är på gång och rullar ett par år framåt.
  28. Planerade utlysningar. Utlysningar som delar ut ekonomiska bidrag till företag och verksamheter som har olika projekt på gång. Projekt kräver folk. Vissa menar att vi lever i ett ”projektsamhälle”.
  29. Handelskammaren. Förvånansvärt mycket aktiviteter av ett brett slag kring olika områden. Passar den nyfikne jobbjagare, särskilt om du har ett gott öga för handel, import, export, företagssamarbeten, företagande och allt runt om det.
  30. Start-up! De flesta städer har dessa företagshus där start-ups samlas! I dessa ”företagshus” händer det ofta mycket. Aktivitetsnivån är hög. En bred skala olika jippon och event. Här kan man både nätverka samt kartlägga olika gemensamma nämnare kring vad dessa företag ofta behöver när de startar och expanderar. Tänk efter och se! Något för den medvetne jobbjagaren.
  31. Heta branscher på uppgång (här finns det potential och arbetstillfällen). Vilka branscher är heta i Sverige nu? Hur många företag som verkar inom dessa branscher verkar i din närhet?
  32. Gasellföretag! För 20:e året i rad lyfter Dagens industri Sveriges mest framgångsrika företag, mätt i tillväxt, s.k. Gasellföretag. Dessa företag skapar jobb så är det bara! Tittar man vilka företag som kvalar in på dessa listor och sen tittar man på ”Jobba hos oss” fliken på hemsidan…
  33. Veckans Affärers ”Superföretagslista”! För att komma med på listan krävs det att företagen – fyra år i rad – lever upp till högt ställda krav på: tillväxt, vinst, avkastning och effektivitet. Det säger sig själv att dessa företag anställer. Samma som gasellföretagen. En guldgruva.
  34. Handelskluster, – vilka finns i närheten där du bor? Här i Eskilstuna har vi t.ex. en expansiv lager- och logistikregion, Borås är en e-handelsstad…
  35. Diskussionsforum, – Sverige har hög aktivitet på diskussionsforum, kanske bland de högsta i världen? I dessa forum finns det ofta ett ”forum” med diskussionstrådar, här finns ofta jobb och öppningar till möjligheter.
  36. Kontakta personalavdelningar direkt. Fråga; ”Hur rekryterar ni?”. Arbeta med öppna frågor, fråga vart man skickar ansökan/anmäler intresse. Följ upp. Vill du jobba med marknad? Kontakta marknadschefen. Vill du arbeta med företagets IT, kontakta IT ansvarige. Inköp? Inköpsansvarig osv. Dessa väljer oftast sitt eget folk när de väl ska anställa.
  37. Vänd dig till rätt chef direkt. Vill du jobba med marknad? Kontakta marknadschefen. Vill du arbeta med företagets IT, kontakta IT ansvarige. Inköp? Inköpsansvarig osv. Dessa väljer oftast sitt eget folk när de väl ska anställa
  38. Föreningar. Varje kommun har ett föreningsregister. Föreningar skapar mycket jobb som man kanske inte direkt tänker på i första laget. I större föreningar finns en rad olika jobb inom många områden…
  39. Intresseorganisationer. Vilka finns i din stad? Kan du besöka dem förutsättningslöst och se vad de har på gång, vilka frågor de jobbar med för tillfället och vilka företag som är aktiva i dessa? Vad händer hos de medverkande företagen? Nyfikenhet tar dig långt.
  40. Branschorganisationer. Har liksom koll på branschen och dess företag i den. Finns det en bättre källa till information? Finns ofta mycket träffsäker information redan på hemsidan med långa register av kontaktuppgifter till företagen. Struktur och riktade ansökningar.
  41. Sätt upp lappar på plaster där du generellt kan ha din målgrupp! Vill du arbeta på en travbana kan du kanske få lägga upp en lapp att du söker arbete där. Tänk så
  42. Kommunens näringslivskontor. De koll på läget kring vad som händer på orten, vilka nya företag planerar att etablera sig t.ex.?
  43. Småföretagarnas riksförbund och liknande sammanslutningar av företagare. En kontakt kan löna sig långt. Vilka av företagen kan behövas anställa den kompetens du har? När är nästa mingel?
  44. ALMI. Finns de på din ort? Arrangerar de något event? Vad har de för företag i sitt nätverk? Hur rekryterar deras nystartade företag och tillväxtföretag? Finns det en FB sida, ett nyhetsbrev, ett event?
  45. Nätverksluncher. Vilka finns där du bor?
  46. Företagsregister. Sök på bransch och filtrera efter kriterier som passar dig. Ta ett företag i taget. Läs hemsidan, googla företaget och stäm av deras närvaro i sociala medier. Vad gör dig nyfiken på företaget? Varför skulle du vilja jobba där? Kan de tänkas behöva rekrytera? Fånga känslan, paketera och presentera den. Struktur och uppföljning kommer landa jobbet.
  47. Samarbete med utbildningssamordnare. Många företag arbetar nära utbildningssamordnare. En del utbildningsformer får inte starta om näringslivet inte bekräftar behovet. På utbildningar finns det ”hungrigt” folk, det vet arbetsgivare. Men om du vet att du skulle behärska arbetet som utbildningen erbjuder, var inte rädd att ta reda på vilka företag som står bakom utbildningen och ta kontakt med dem och presentera dig själv. Berätta hur du kan klara av arbetet minst lika bra med dina erfarenheter/ kunskaper som du har.
  48. Tolka tidningar. Det finns en mängd olika tidningar i din kommun: dagstidningar, affärstidningar, gratistidningar etc. I dessa tidningar står det om näringslivet, reportage om företag, intervjuer med företagare, artiklar om vad som är på gång etc. Använd denna information smart och du kommer att kunna tolka dig fram vart de kommer att födas arbete. För när företagen har bestämt sig för att anställa är det inte alls säkert att de kommer att ske via en synlig platsannons. Följande tecken är bra att ha koll på när du ska tolka dig fram vart de kommer att födas jobb: företag som går med vinst, företag som tar hem stora ordar, företag som ingår samarbeten, nya projekt, tillväxtföretag, heta branscher på uppgång etc. alla dessa tecken kommer nu eller senare att skapa jobb. Agera på dessa.
  49. Branschtidningar och/eller annonser i branschtidningen. Har du någon gång tittat in i en välsorterad Pressbyrå? Eller i ett välsorterat bibliotek? Har ni reflekterat kring hur pass många branschtidningar det finns? Alltså specialtidningar kring olika yrken? Maskinentreprenören, Skogen, Byggindustrin, Gjuteriet, Svetsen etc. Det finns en uppsjö av tidningar vars syfte är att skriva om just branschen och vad som händer i företagen som verkar här. Tolka informationen väl och använd den snyggt till riktade ansökningar.
  50. ”Hur rekryterar ni”. Denna fråga är överlag den mest effektiva fråga som jag genom alla år sett arbetssökanden använda, och de som frekvent använder den här frågan har jag tydligt markerat att kommer snabbare ut i jobb: ”Hur rekryterar ni, jag tänker inte missa chansen att söka arbete hos er?”.  Ring företag du är intresserad av och ställ frågan och ställ frågan.

Kom ihåg:

Naturligtvis varierar det från bransch till bransch hur man söker folk. Butiker kör eventuellt med en lapp i skyltfönstret medan teknikföretag använder LinkedIn. Företag inom assistans och lokalvård menar att de gärna använder Facebook för där når de ut snabbt och hittar rätt kandidater. Industrier använder frekvent rekryterare och rekryterare använder sociala medier, sina nätverk och tittar igenom spontanansökningar som kommit in. Restauranger lägger upp på FB och sprider i sina nätverk. Konditoriet använder sin egen FB sida och människor sprider annonsen åt dem. Hästgården använder nischade yrkesgrupper. Den lilla blomsteraffären tittar om man fått in några riktade ansökningar.

Ja, det varierar och detta är inga bestämda regler. Det enda som gäller är att när företaget väl ska anställa är det sällan genom en synlig platsannons på platsbanken. Bli din egen platsbank istället. Ta reda på det du behöver och agera. Sluta inte agera. Kämpa, detta är vinnande strategier för att söka jobb. 

 

Kör hårt och på arbetsgivarna!

Tanja!

 


0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *