Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/6/8/1/doldajobb.se/httpd.www/wp-content/themes/enfold2/framework/php/function-set-avia-frontend.php on line 570

Från superdolda jobb till fullt synliga dolda jobb, vad är vad?

Vi pratar ofta om dolda jobb, om jobben som inte utannonseras, om att bara en bråkdel av alla jobben är synliga. Vad är då ett dolt jobb? Vad är ett synligt jobb? Och vad är alla jobb däremellan? 

Detta inlägg har fokuserat mycket på hur man med hjälp av sociala medier gör dolda jobb synliga. Detta för att sociala medier är en kraftfull kanal som öppnar upp tidigare stängda nätverk, ger alla en rättvis chans att skapa och bygga kontakter och nätverk, kartlägga ingångar till företag och delta i diskussioner. Sociala medier skapar en öppnare arbetsmarknad och en effektivare rkrytering. Men låt oss börja med att reda ut begreppen.

 

Ett fullt synligt jobb

Ett ledigt jobb kan ha helt olika grader av synlighet. Det kan vara en utannonserad tjänst som syns på platsbanken, i tidningar och på många andra ställen. Till exempel söker Malmö stad en enhetschef och sätter ut en stor annons i tidningen och på arbetsförmedlingen om det. Det är ett fullt synligt jobb.

 

Ett superdolt jobb

Ett superdolt jobb är ett jobb där inte ens arbetsgivaren vet om att de har behov av att anställa en person först du som arbetssökande har lyckats göra arbetsgivaren medveten om detta. På så sätt har ett superdolt jobb skapats.

Exempel: Dilsa driver en liten cateringverksamhet. En dag börjar hon diskutera med en bekant som precis slutat sitt jobb som taxichaufför. Han erbjuder sig att köra ut maten till hennes kunder mot betalning såklart. Detta passar Dilsa utmärkt eftersom hon dels inte har tid att köra ut, kunderna skulle få bättre service när de får maten hemkörd och samtidigt har Kalle ett mycket bra lokalsinne och erfarenhet från att köra runt i stan. Efter bara ett par månader har Kalle fullt upp hela dagarna med att köra ut mat eftersom Dilsa fick mycket mer tid över att laga mat till kunder.

Detta är ett skapat jobb. På sätt och vis kan man säga att det är ett superdolt jobb som inte ens arbetgivaren visste fanns.

 

Ett väldigt dolt jobb

Sedan finns det lediga jobb, men som inte alls utannonseras, alltså dolda jobb. Typiskt exempel är företaget Pelles plåt som behöver en plåtslagare till och Pelle frågar runt i sin bekantskapskrets och bland sina medarbetare om de känner till någon. Ofta finns det någon som känner någon och som till slut blir den som får jobbet. Det jobbet har aldrig varit utannonserat och är att betrakta som ett mycket dolt jobb.

 

Alla nyanser av dolda jobb däremellan

Sedan finns det såklart en stor skala däremellan. Kalles Konsult AB söker en ny medarbetare och lägger ut annons på sin hemsida, på sin facebooksida och på linkedin. Det är i allra högsta grad ett synligt jobb, men finns inte på de stora sajterna såsom Monster, Stepstone, platsbanken eller Manpower. Är det ett synligt eller ett dolt jobb?

Ja, problemet är att här emellan finns det flera grader av dolda jobb och hur synliga de dolda jobben är, eller hur osynliga de är. Om du som arbetssökande och företag som söker arbetskraft ska ha en chans att hitta varandra, är det helt avgörade att båda parter har kunskap kring hur ni går tillväga för att öka synligheten gentemot varandra och därmed chansen att hitta varandra. Er kunskap avgör hur synligt eller osynligt jobbet blir.

Låt oss ta ett exempel. Ida söker en ny kock för sin restaurang i Göteborg med passion och handlag för marockanska matlagning. Ida vill inte annonsera offentligt men vill inte heller bara sprida det i hennes närmaste nätverk eftersom hon vill ha in ett större utbud av arbetssökande. Om Ida nu vill skapa ett fullt synligt dolt jobb, hur ska hon göra?

 

Så här ska Ida göra för att hitta sin kock: 

  • Lägga ut vad hon söker på sin hemsida
  • Skriva en status på sin Facebook sida (+be folk dela)
  • Har Ida en Facebook sida för restaurangen lägger hon också ut kring jobbet där
  • Hon lägger ut sin annons på allmänna jobbsök grupper på Facebook (som hon enkelt hittar genom att använda Facebooks sökfunktion)
  • Eftersom jobbet är i Göteborg tittar Ida också om Göteborg stad har en närvaro på Facebook. Om så tipsar hon även där och ber folk dela
  • Ida leker med sökord som ”mat” ”göteborg” ”restaurang” och ser vad hon hittar i Facebooks sökfunktion. Hittar hon några grupper eller sidor som verkar passande att flagga på tvekar inte Ida att lägga ut en kort notis där om vad hon söker

 En sökning på tex ”göteborg mat” på Facebook 

mat

 

  • Ida lägger sedan också ut jobbet på Twitter och använder generella hashtags som #jobb #jobbsök #nyttjobb för att sprida det hon söker

ny tweet

 

  • Ida söker generellt med hjälp av Twitters sökfunktion på olika branschrelaterade ord och får inspiration på hur hon ytterligare kan märka (hashtagga) sin annons:

En generell sökning på Twitter på ordet kock 

kock

 

  • Ida skriver en ny tweet fast denna gång hashtaggar hon även #Göteborg och #kock 

ex3

 

För att hitta och nå människor som brinner för en viss sak, tex mat är det viktigt att använda de hashtags som de träffas kring och pratar. Därför använde Ida nu i sitt inlägg även hashtag #mat #kock och #restaurang. Men hon passade även på att märka ordet #Göteborg eftersom det är i Göteborg hon tror att sin kock finns.

I detta fall väljer Ida att det inte är nödvändigt att annonsera i grupper och sitt flöde på Linkedin, för det slags jobb som hon efterlyser. Hon känner att det räcker här och är helt övertygad om att detta jobb kommer bli ett fullt synligt dolt jobb från hennes sida och nå en stor skara av människor som hon vill nå.

Om ett jobb är synligt eller dolt kan alltså vara svårt att säga. Det finns som sagt olika grader av synlighet. Från helt synliga till jobb som är så dolda att de inte ens fanns från början som i exemplet ovan. Men generellt gör många jobbsökare ett misstag…

Många fokuserar alldeles för mycket på de synliga jobben, de som är utannonserade. Många har som rutin att varje dag kolla vilka jobb som kommit ut på de stora annonssajterna. Om de inte hittar något ledigt jobb så konstaterar de att det var ju synd att det inte kommit något jobb idag heller och väntar istället till dagen efter. Och hoppas att det kommer ut något ledigt jobb då istället.

Detta resonemang och sätt att söka jobb på är bekymmersamt både för individen och för samhället i stort eftersom det begränsar möjligheterna till nytt jobb enormt mycket. Man lurar på så vis sig själv att man har sökt jobb. De allra flesta jobben finns inte som utlysta tjänster, de är istället olika grader av dolda jobb.

Exakt hur stor andel av jobben som blir utlysta som platsannonser är svårt att säga. Det finns ingen tillförlitlig statistik på det och det varierar kraftigt mellan olika branscher. Man brukar säga som tumregel att ca 25 % av alla lediga tjänster ser vi i form av annonser, resten går andra vägar. Som jobbsökare ska man självklart ha koll på alla tjänster som blir utlysta som platsannonser, men krutet ska man lägga på alla dolda jobben. Det är där jobben finns. Det fina i kråksången är att det är mycket mindre konkurrens om de dolda jobben också.

 

Ett enkelt och banalt exempel

Om du ska på solsemester och tvekar mellan två orter. Den ena orten har 25% solchans, den andra orten har 75% solchans. Vart skulle du åka? Självklart det senare.

Om du sökte jobb och på ena stället sökte bland 25% alla lediga tjänster och på ett annat ställe fanns 75% av alla lediga tjänster. Var skulle du leta då?

 

Din kunskap påverkar också synligheten

Sen är det som sagt helt avgörande att du som arbetssökande har kunskap kring hur du bäst når de dolda jobben i just din bransch för att de ska bli synliga för dig:

Vilka plattformar ska du finnas på? Vilka grupper på Linkedin ska du vara med i? Vilka företag ska du följa där? Vilka branschnyheter bör du bevaka på Twitter och vilka listor bör du skapa? Vilka hashtags bör du ha koll på? Vilka grupper och fan pages bör du ha under bevakning på Facebook och vilka allmänna jobbsök grupper finns det tex? Vilka människor och nyckelpersoner bör du ha i dina kontaktnät? 

Har man skapat en effektiv omvärldsbevakning för sitt jobbsök och är aktiv där man bör vara aktiv på bland annat sociala medier då är chansen stor att man ofta möts av intressanta möjligheter och nyttig information som snabbt tar ditt jobbsök vidare.

 

Sharing is caring!

Glöm inte heller att hjälpa till att dela jobbtips som du ser och som du tror kan vara till nytta för någon i ditt nätverk. Nätverkande är att ge och ta och tillsammans kan man göra de dolda jobben synligare, sharing is caring!

Tillsammans kan man göra väldigt dolda jobb till fullt synliga jobb!

dolda

 

 

Lycka till! 

tanja_bloggen

 

 

 

 

 

 Text av Tanja Parkkila med inspiration och hjälp av Linus Zackrisson och Pia Michélsen.