Öka chansen för rätt rekrytering

Lyft fram dina sociala kanaler i ansökan och bli mer intressant för tjänsten. Om arbetsgivaren (AG) gillar ditt CV + PB och vill veta mer om dig ser det snyggt och trevligt ut att lyfta fram dina sociala kanaler direkt i ansökan.

De sociala kanalerna kan ses som digitala mötesplatser. Dessa möjliggör nätverkande och kommunikation när du söker jobb. Tack vare dessa kan du framställa dig själv på ett mer personligt och unikt sätt än i ett traditionellt CV. På så sätt får företag en helt annan, och mer tydlig, bild av dig som arbetssökande. Detta ökar chansen för rätt rekrytering.

Förr använde människor sociala medier privat, idag används de både privat och professionellt. De allra flesta företag och myndigheter har en närvaro på sociala medier för information, kunskapsspridning, marknadsföring och rekrytering. Se till att finnas där jobben finns och flaggas för.

 

Rekryteringsenkäten 2018

Senaste Rekryteringsenkäten visar på att den näst vanligaste kanalen som företag inom det privata näringslivet använder när de ska rekrytera är sociala medier. Oftast använder man två eller tre kanaler men sociala medier har varje år klättrat uppåt i Sveriges största årliga undersökning kring hur företagen rekryterar till att förra året landa på en stabil tvåa.

Gör dig själv en tjänst och använd dessa kanaler när du nätverkar, letar företag och tar del av jobbtips. Låt även dina egna sociala profiler var synliga för arbetsgivaren i ansökan. I Majkens personliga brev här nedan kan du se längst ner till vänster vart hon vill ha sina sociala kanaler synliga för AG. 

 

Beställ CV

Vill du ha hjälp med att ta ditt CV till nästa nivå? Maila mig på tanja@doldajobb.se 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *